Kommer Virtuell Verklighet kunna fånga Vattensporter digitalt?

Virtuell verklighet (VR) har under åren tillämpats med blandad framgång. Det må så vara, men vi är alla fortfarande entusiastiska över VR-teknik! Vad vi önskar är att den ska kunna erbjuda uppslukande upplevelser som ska göra det möjligt för oss att göra helt nya saker, särskilt inom sport.

Vattensport är ett område där VR skulle kunna få ett starkt genomslag. Den som undrar om VR framgångsrikt kommer kunna användas inom vattensport behöver bara läsa vidare. Faktum är att vattensportfantaster över hela världen redan kan vittna om de många sätt på vilka VR kan användas för att ta både idrottares och åskådares upplevelser till en högre dimension.

360-graderskameror förenklar och förbättrar tittarupplevelsen

En sådan användning för VR inom vattensport är med 360-graderskameror. Genom att montera dem på båtar eller andra vattenfordon kan tittarna följa händelserna med exceptionell överblick. Fördelen med den här översikten är särskilt stark inom sporter som surfing och wakeboarding. Dessa sporter är så snabba att det kan vara svårt att hänga med i händelserna i realtid.

Tack vare 360-graderskameror kan tittarna i stället enkelt följa händelseförloppet samtidigt som de låter sig imponeras av tävlingarnas vackra omgivningar (vi föreställer oss stränderna i Sydney). Efter den framgångsrika användningen av 360-graderskameror i basket vid OS i Tokyo 2022 kan de som älskar vattensport hoppas på en utökning av denna kameraanvändning till vattensporter under nästa sommar-OS.

360-graderskameror förbättrar åskådarens visuella upplevelse nämnvärt. Därför kan man undra om något kommer kunna stoppa VR från att återspeglas digitalt i virtuella spel, videospel och kanske till och med något så enkelt som för casino slots? Förmodligen inte.

Allt eftersom 360-graderskameror och annan VR-teknik (läs nedan) börjar användas inom sport så kommer detta börja återspeglas på digitala plattformar.

Motion-capture-teknik utökar idrottarens och tittarens kunskap

Ett annat sätt för VR att fånga vattensporter är genom motion-capture-teknik. Detta innebär att sensorer placeras på idrottarens kropp och utrustning för att spåra deras rörelser i realtid. Informationen som genereras kan sedan användas för att skapa digitala modeller av idrottarna och deras utrustning som i sin tur kan användas för att skapa realistiska simuleringar.

För sporter som kajakpaddling eller segling är detta användbart, eftersom det kan vara svårt att förstå och träna på de rörelser och manövrar som är involverade i dessa sporter. Genom att fånga dem med VR så ökar såväl idrottare som åskådare sina kunskaper.

VR-simuleringar ökar säkerheten för idrottarna.

VR skulle även kunna användas för att skapa träningssimuleringar för idrottare. Ungefär så som golfare simulerar golf. Genom att använda motion-capture-teknik kan tränare skapa simuleringar som gör att idrottare kan träna i en säker och kontrollerad miljö.

Särskilt användbara vore simuleringarna för oförutsägbara och farliga vattensporter som surfing och kiteboarding. Då skulle exempelvis surfare kunna utveckla den teknik de behöver för att ta sig an världens högsta vågor i Nasaret (Portugal) utan att utsätta sig själva för onödiga risker.

Den största utmaningen till VR är… vatten

Tveklöst är det så att det finns vissa utmaningar med att fånga vattensporter med VR. Vi kan nog alla hålla med om att det finns en som är större än alla andra – nämligen vattnet självt. Vatten är kraftfullt och oförutsägbart och vågor och strömmar påverkar hur idrottare rör sig och interagerar med sin utrustning.

Därmed skulle vatten inte bara kunna skada eller förhindra VR-utrustning från att fungera optimalt, men också göra det svårt att skapa exakta simuleringar av olika vattensporter.

VR fångar vattensporter bättre för varje dag som går

Utmaningen till trots så har VR definitivt potential att radikalt förändra hur utövare och åskådare upplever vattensporter. Vattensportälskare välkomnar onekligen VR. Och VR kommer förmodligen hjälpa till att locka nya vattensportälskare till vattensporter. I takt med att tekniken tillämpas fortsätter att förbättras kommer vi att se fler och fler innovativa användningar av virtuell verklighet inom vattensport.

Relaterade